top of page

Geslaagd Koplopersymposium duurzame voedselketens Groningen

Bad Nieuweschans - 31 januari 2019

Bedekt met een laagje sneeuw lijkt het wel een landgoed, met de in het oog springende Oude Remise in Bad Nieuweschans die zich als een harmonica opvouwt in het landschap. Tegenwoordig runt een zestal Groningse ondernemers hier in het bruisende productiehart van de Graanrepubliek 2.0, diverse duurzame functies in de grensregio. Er is er een maalderij, mouterij, distilleerderij, pastamakerij en een bakkerij met een knus bakkerscafé. In LocLoods 1877, de centrale horeca-ruimte vindt vandaag het 5e Koplopersymposium in de provincie Groningen plaats.

Volle zaal tijdens de talkshow op het Koplopersymposium over korte voedselketens

Van bodem tot bord


12 Koplopers presenteren hun bedrijf én 5 nieuwe streekproducten op het Koplopersymposium korte voedselketens 'van bodem tot bord' : Restaurant 't Backhuys en Natuurwinkel Winschoten, John Meinds, De Echte Bakker en Bio-boerderij 'Landleven' Onstwedde, De Graanrepubliek, Wedeka Bedrijven Stadskanaal, Stichting Zorgcentrum 'de Blanckenborg' Blijham, Molen Mulder Pot - Kropswolde, Distilleerderij Hooghoudt en Marne Mosterd Groningen, Rabobank Zuid en Oost Groningen en PuurIdee Stadskanaal. De deelnemers van het Koploperproject hebben zich een jaar lang bezig gehouden met de verduurzaming van hun bedrijf, verkorting van de keten, en ontwikkeling van nieuwe streekproducten. Onderling wisselden ze tijdens 4 bijeenkomsten de resultaten van een grondige MVO-nulmeting, de Milieubarometer en de duurzame Actieplannen uit. Met als doel het vergroten van de toekomstbestendigheid van hun bedrijven, diensten en producten en verwaarding van de regio.

In de brochure van het symposium zijn mooie verhalen te vinden van de deelnemende bedrijven

Voor het symposium is een prachtige brochure gemaakt door Koploper PuurIDee, in samenwerking met de Rabobank Zuid en Oost Groningen, met de verhalen van de verschillende Koplopers. Klik op de afbeelding hiernaast om de digitale versie te downloaden.










Proeven

Een 80-tal bedrijven en organisaties in de voedselbranche zijn vandaag gekomen om zich te laten inspireren, kennis en ervaringen te delen en van de producten te proeven. En daar is alle gelegenheid voor. De vroege vogels hebben al een heerlijke streeklunch meegepakt in het Bakkerscafe. In de LocLoods worden de gasten ontvangen met biologische Hennepthee uit Oude Pekela en Westerwolds Kwarkgebak uit Onstwedde. In de pauze kan er geproefd van Notenkoek-ijs van Westerwolds Goud, Appelcompote van Restaurant 't Backhuys, Dubbel Groningse broodstengels van Mulder Pot en de Winschoter Mueslireep van de Natuurwinkel.

Koploper Talkshow

PuurIdee en de Rabobank benadrukken belangrijk inzicht gekregen te hebben met de Milieubarometer. 'Het koste de nodige inspanning om alles in te vullen aldus Margreet Wegman maar dit betaalt zich dubbel en dwars weer uit en we zijn er daarom erg blij mee'. Na een enquete ontstond ook bij de medewerkers het inzicht dat het woon-werkverkeer en zakelijk vervoer de grootste CO2-voetafdruk opleverden. Samen met de medewerkers is een actieplan gemaakt. PuurIdee heeft al een laadpaal besteld. Maar ook deelauto's en een project met elektrische fietsen zijn het overwegen waard. En met regionale inkoop hebben Mulder Pot, de Graanrepubliek, 't Backhuys en Bakker Meinds een omslag kunnen maken door aan elkaar producten te leveren en ook weer af te nemen. Wedeka is gestart met de verduurzaming van gebouwen, op 2 locaties zijn inmiddels zonnepanelen aangebracht en in alle locaties zijn versneld honderden Tl-buizen vervangen door Led-verlichting. Het kwartje is gevallen dit is voor ons toch wel 'het laaghangend fruit' vertelt Eerko Fissering.

Dagvoorzitter Wilbert van de Kamp neemt de zaal mee in de discussie

Panel match

Na de pauze geeft een deskundig productenpanel tips en tops over de producten, met chef kok Stefan Steinigeweg van Fontana Bad Nieuweschans, Marketeer Marell Geerts en Pieter Kuizenga hoofd inkoop van de Maripaan Groep. Dagvoorzitter Wilbert van der Kamp verbindt de partijen zodat er direct zaken kunnen worden gedaan. De voedzame mueslireep bijvoorbeeld is een welkome aanwinst voor het ontbijtbuffet van Fontana. En de appelcompote kan zo de schappen van de Jumbo in. De Koplopers hebben het afgelopen jaar schakels uit de keten van 'verder weg' verwijderd. Bijvoorbeeld graan uit Duitsland en mosterdzaad uit de Oekraïne is vervangen door producten van Groningse telers. Zo ontstaan er in een klap korte voedselketens met veel minder tussenschakels. 'Terug naar vroeger' noemt Chonda Luring van de Bioboerderij Landleven dat. En dat scheelt niet alleen in voedselkilometers, maar versterkt ook promotiekracht van producent, verwerker en winkelier. Daarnaast ontstaat ecologische verwaarding van de bodem en extra werkgelegenheid. Kortom de vraag naar Groningse pure streekproducten neemt toe doordat de Koplopers een groter aanbod weten te creëren en dat is ook nog eens gezond! Uit de talkshow met de Koplopers blijkt dat er nog meer resultaten zijn geboekt.

Gastspreker Eosta

Gastspreker Michaël de Wilde van Eosta houdt een vlammend betoog over de echte prijs van voedsel

In een vlammende presentatie neemt Michael Wilde een aandachtig publiek mee naar de echte prijs van voedsel. Marktleider Eosta koopt groenten en fruit van 100.000 biologische boeren en is partner van de United Nations Sustainable Development Goals. Vijf wereldwijde trends aan de vraagkant bieden kansen voor bedrijven, stelt Michael. En dit zijn ze: 1.Millenials 2.Haat voor plastic 3. Pro-actief gezond 4. Eerlijk loon 5. Eerlijke prijs. Vaak wordt gedrag nog gezien met de bril op van de consument in de vorige eeuw. Dat beeld kun je typeren als een 'loyale hond' die wordt gemanipuleerd door industrie met reclame en verpakkingen in de winkels. Het gedrag van de moderne consument daarentegen, lijkt meer op dat van een 'kritische kat' die een groot wantrouwen in de voedselindustrie heeft. Grote aanbieders houden de kat scherp in de gaten en via google communities en social media spelen ze in op de behoeften. De macht is daarmee verschoven van producent naar consument. Welke lessen kunnen we hieruit trekken? Vertel het complete verhaal en zorg dat de consument de eerlijke oorsprong van je product kan herleiden. Maak informatie transparant, actueel en interactief. Sluit aan bij de groeiende vraag van Millenials naar vegetarisch, dierenwelzijn, anti-geweld en planeet- en mensvriendelijke producten. Sluit met je product of dienst aan op de SDG's en maakt gebruik van de kracht van lokaal en de seizoenen. Ban plastic uit en gebruik alternatieven zoals Natural Branding (stempel van herkomst) of biologische verpakkingen zoals suikerriet. De Eosta True Price Bloem kent vijf blaadjes die de componenten van een eerlijke prijs voorstellen (gezondheid, klimaat, water, bodem, biodiversiteit en leefbaarheid). De bloem laat zien dat 'gezond' voedsel veruit de hoogste opbrengst aan welvaart oplevert. Dit toont aan dat wij voor 'ongezond' voedsel de hoogste prijs met een verziekte kwaliteit van leven betalen. Kortom met True Pricing laat Michael zien dat er een wereld valt te winnen door over te stappen op Groningse streekproducten.

Koploperprijs

De Koploperprijs wordt uitgereikt aan de deelnemer die het beste weet over te brengen wat het bedrijf bijdraagt aan MVO en de duurzame voedselketen. De derde prijs gaat naar PuurIdee in Stadskanaal. De tweede prijs gaat naar 't Backhuys in Winschoten en de winnaar is Bioboerderij Landleven in Onstwedde. Deze laatste gaat met de hoofdprijs, de Groninger Kroon Appelboom naar huis. Een oud Gronings ras dat de voedselketen van streekproducten symboliseert en in een oneindige kringloop bestendigt. Alle Koplopers ontvangen een Koplopercertificaat. Na de afsluiting van deze vullende middag voor lichaam en geest kan er een alcoholvrije 'mocktail' van Koploper Hooghoudt worden genoten en een rondleiding door de Graanrepubliek worden gemaakt.

De Koplopers met hun Koplopercertificaat

Bekijk hier een foto-impressie van dit inspirerende Koplopersymposium. Foto's: Huisman Media. Een leuke aftermovie vind je hier.

bottom of page