De deelnemers aan het Koploperproject op bedrijventerrein Zuidoost in Groningen, kwamen op 17 november virtueel bij elkaar voor de tweede terugkoppelingsbijeenkomst.
Tijdens een eerste ronde zit de energie er al goed bij deze enthousiaste groep. Digitaal werken en coronatijd is voor elke ondernemer een andere uitdaging. Bij het Waterbedrijf is het werk een stuk zakelijker geworden, terwijl intern minder soepel kan worden geschakeld. ‘Die sociale efficiency mis je wel’ stelt Arie Meerman. In het andere geval kan de aandacht plotseling opgeëist worden door afschaling of zelfs het sluiten van een vestiging. Ook dan blijkt telkens weer de veerkracht van de bedrijven merkt Peter van der Velde van Roossien Hoogwerken op. Volgens Onno Smid van de Kwintgroep laat dit juist nu zien dat duurzaam ondernemen topprioriteit is. Koplopers nemen ook proactief maatregelen en dat wierp zijn vruchten af voor Harrier Accountancy, vertelt Sanne Vogel. Met een wisselende bezetting in kleine groepjes op kantoor kon het virus in de kiem worden gesmoord en een uitbraak voorkomen.
Dan trappen we af met een inspirerend filmpje van gastheer Ramon Hoiting van Donkergroep. We wandelen door een circulair ontworpen bedrijfstuin. De ’Circl’ biotoop is de groene hotspot aan de Amsterdamse Zuidas en er is geen duurzame kans onbenut gelaten. Je ziet tuinbankjes van fietsframes, groenten en kruiden(thee) rechtstreeks vanuit de tuin op je bord, compost van plantenafval, een circulair hemelwater en zuiveringssysteem, stijlvolle eyecatchers van gerecycled materiaal o.a. wandelpaden van oude straatkeien, plantenbakken van gebruikt staal en hergebruikt aluminium lichtmasten. Er is een oplaadpaal met zonnecellen voor mobieltjes, biologische, inheemse lease-planten zijn compleet geleverd met materialen-paspoort. De takken van de taxushaag worden geoogst voor het medicijn ’taxol’ tegen kanker. De groene oase functioneert niet alleen als voorraadkamer voor de keuken maar ook als relax- en gezonde vergaderomgeving voor medewerkers en bezoekers. De Koplopers omarmen, geïnspireerd door het filmpje, de circulaire gedachte en passen die ook hardop denkend toe in de eigen bedrijfsvoering. Er ontstaat een spontane brainstorm aan ideeën en toepassingen.
Als hoofdonderdeel nemen Bart Joling van Ten Stripes en Sanne ons mee voor een volgend ‘uitstapje’. Ze wisselen tijdens een vlog hun DuOn-Agenda’s met ons uit. Dit zijn concrete actieplannen van de Koplopers, waarin duurzame plannen van het bedrijf voor: Proces, Behoorlijk Bestuur, People, Planet en Profit gedetailleerd zijn uitgewerkt. In een flitsende vlog neemt Bart ons mee door het kantoor. We zien de ‘Wall of impact’ waarin de collega’s persoonlijke en bedrijfsdoelen plaatsen en vieren! We staan stil bij de circulaire Fryslân Fungi oesterzwamkas. Ten Stripes kweekt daarin op eigen koffiedik paddenstoelen. Kortom Afval wordt voedsel! Binnenkort staat er een Vega-smuldiner in de planning. Het interieur is ingericht met gerecycled meubilair en de zogenaamde ‘foute bank’. Tenslotte gaan we de trap af en lopen om het gebouw heen door de nu nog kale tuin ‘voor’ de aanstaande metamorfose. Sanne neemt het vlogstokje over en we belanden aan de andere kant van de stad in een groen weiland. Het energie neutrale pand van Harrier staat aan een wilde bloemenrand. We zien een bijenhotel, compostbak, kruidentuin en een laadpaal met daaraan de elektrische bedrijfsdeelauto. Binnen ontdekken we hoe afval wordt gescheiden en waar de kruiden in de keuken voor duurzame kookworkshops met klanten en bedrijfslunches worden verwerkt.
Na deze vlogs bespreken we de andere DuOn-agenda’s online. Onno ziet het bijenhotel helemaal zitten. Voedsel (bloemen) voor de hotelgasten is essentieel in de kringloop, tipt Marcel Smale van Donkergroep. Tijdens het groepsgesprek licht iedereen de acties uit de DuOn-agenda toe en komen de ideeën van alle kanten. Zoals plannen om van afval nieuwe producten te maken. Het aanbod varieert van hout uit de werkplaats van Hendrik van der Sluis van Leerbouwen, aluminium tredes uit de assemblage van Roossien Hoogwerken, en van haspels tot pvc-buis van de Kwint Groep. Van restmaterialen kan een tafelblad of poot worden gemaakt. De eerste verbindingen tussen de Koplopers zijn al gelegd. We zijn benieuwd naar het vervolg.
Jaap de Vries pakt het volgende onderdeel communicatie op. Daarin komen o.a. ‘the 7 sins’ van greenwashing aan de orde. Dat dit een belangrijk onderdeel is van goede Marketing herkent ook Bart. Als je helder kunt overbrengen wat je doet aan duurzaamheid in plaats van hoe goed je bent kun je greenwashing voorkomen. Alle Koplopers gaan de komende maand aan de slag met de communicatie-opdracht. Daarin buigen ze zich over de vraag van een fictieve opdrachtgever: Wat doet jouw bedrijf aan Duurzaamheid en MVO?
Ramon geeft de laatste presentatie over de ‘duurzame bedrijventerreinenscan’ die is ontwikkeld door Donkergroep. Dit is een handige tool waarmee o.a. klimaatrisico’s voor bedrijven in kaart worden gebracht. Ramon gaat in op diverse ‘groene’ functies zoals biodiversiteit, CO2-opname, bodemkwaliteit, gezondheid, hittestress en klimaatadaptatie. In de scan krijgen alle onderdelen een score. Bovendien worden oplossingen aangereikt. De scan laat zien waar de kansen en bedreigingen voor jouw bedrijf liggen. Bedrijven kunnen zich aanmelden voor een gratis scan via Donkergroep. Deze actie loopt nog dit jaar. De eerste Koplopers hebben zich al aangemeld.
Als voorproef geeft Bart nog een intrigerende vraag mee voor de volgende keer. Hiermee kun je ontdekken wat de kernwaarden van jouw bedrijf zijn. Wat mist de wereld als je als je bedrijf niet meer bestaat? Het was een interessante, leerzame en inspirerende bijeenkomst en ondanks de afstand overheerste het gevoel dat we bij elkaar op bezoek waren. De volgende keer gaan de Koplopers aan de slag met de workshop ‘Sustainable Development Goals’ en de kringloop van kernwaarden in je bedrijf. Alexander Impact & Ten Stripes zullen deze workshop gaan verzorgen.
コメント