Karin Pals is coördinator van het Koploperproject in Flevoland en hield interviews met de deelnemers van het project dat nu in volle gang is. Om de diversiteit aan deelnemers te laten zien, stellen we de komende dagen steeds een van hen aan je voor. Vandaag is het de beurt aan René Vernooij van Agrico, een coöperatie van meer dan 1200 aardappeltelers.
Wie is René Vernooij?
René Vernooij is geboren, maar niet opgegroeid in de Noordoostpolder. Ondertussen woont hij hier alweer 25 jaar. Hij werkt inmiddels 18 jaar bij Agrico in verschillende functies, momenteel als CSR manager. In zijn vrije tijd is hij duursporter, waardoor zijn privé- en werkzame leven goed geïntegreerd zijn met elkaar.
Wat heb je persoonlijk met duurzaamheid?
René wil graag samen met andere mensen realistische en goede keuzes maken.
Hij citeert Michel Porter die zegt “mensen komen alleen in beweging als dit meerwaarde voor ze oplevert”, in dit geval gezonde groei voor de leden, afnemers en personeel van Agrico.
Wat is de missie van Agrico?
Agrico gaat voor eerlijke en duurzame aardappel waardeketens. Het CSR-beleid bestaat uit 5 thema’s:
Eerlijke en verantwoorde productie
Voedselvoorziening en nieuwe markten
Milieu & CO2 reductie
Betrokken en gezonde medewerkers
Kwaliteit en innovatie
Dit beleid is gekoppeld aan de tien Sustainable Development Goals (SDG’s).
Wat doen jullie aan duurzaamheid?
“Bij Agrico draait het om de aardappel, een duurzaam product bij uitstek. Wij doen al veel aan duurzaamheid en leggen daarover verantwoording af in ons financieel jaarverslag en duurzaamheidsverslag. Daarnaast publiceert Agrico al voor het 11e jaar op rij een zelfverklaring ISO 26000 via het NEN”.
Waarom doen jullie mee aan het Koploperproject?
“Kennis delen en opdoen is leuk, zo kunnen de ideeën van anderen bij elkaar komen en krijgen wij nog meer structuur in ons duurzaamheidsbeleid. Samen creëert dit een meerwaarde voor Agrico en de andere bedrijven. Op industrieterrein de Munt in Emmeloord nemen 7 bedrijven deel aan het Koploperproject. Dit zou interessante samenwerkingen kunnen opleveren rondom duurzaamheidsvraagstukken voor de toekomst”.
Hebben jullie nagedacht over hoe jullie de Koploperprijs kunnen winnen?
“Natuurlijk wil Agrico winnen, maar de meerwaarde zit hem voor ons in het leren van anderen en mogelijk een bijdrage leveren aan een duurzaam en lokaal betrokken maatschappij”.
Commenti