LSG Schoonmaakgroothandel uit Leeuwarden wint Koploperprijs Friesland 2025 🎉
- Jaap de Vries

- 2 uur geleden
- 5 minuten om te lezen
Op 18 november werd het Koplopersymposium Friesland 2025 georganiseerd door het Koploperproject Duurzaam Ondernemen samen met het Koploper Alumni Netwerk Noord-Nederland, Het KANNN! De bijeenkomst vond plaats bij Restaurant & Partycentrum De Pleats in Burgum. Dit bedrijf won in 2013 zelf ook de Koploperprijs. De 7 deelnemende Friese ondernemingen rondden hiermee de 60e editie van het Koploperproject formeel af. De initiatiefnemers van dit Koploperproject, DZyzzion en Bentacera en de partners Rabobank, gemeente Waadhoeke, gemeente Leeuwarden en gemeente Súdwest Fryslân kijken tevreden terug op de behaalde resultaten.

Warm welkom
Warner Sinnige, programmamanager van Het KANNN, heette zo’n 40 bezoekers hartelijk welkom op het Koplopersymposium. Aan de hand van dit filmpje kreeg het publiek te zien wat het Koploperproject precies inhoudt.
Duurzaam ondernemen bij de Pleats
Oud Koploperprijswinnaar Geesje Duursma van De Pleats liet ons zien hoe zij samen met haar man duurzaam en sociaal ondernemen in de praktijk brengt en wat het voor haar bedrijf oplevert. Zij gaf de aanwezigen de volgende boodschap mee:
“De aarde is een hotel en wij zien hier te gast. Laten we met elkaar de aarde op een goede manier achterlaten voor de volgende generaties. Duurzaamheid is eigenlijk gewoon goed ondernemerschap. Het is van belang om je gewoonten onder de loep te nemen en continu te werken aan verbetering van je bedrijf. Kijk hierbij van buiten naar binnen”.
Verder gaf ze aan destijds veel aan haar deelname aan het Koploperproject te hebben gehad. Er zijn inmiddels al veel kleine en grote stappen gezet en elk jaar brengt De Pleats nog een MVO-jaarverslag uit.

Innovatie en inspiratie
Daarna leidde Jeroen Horlings het publiek in hoog tempo door de snelle innovaties op het gebied van energie, mobiliteit en accutechnologie en wat die betekenen voor ondernemers. Jeroen is tech-journalist en uitgever (Examedia) en auteur van meerdere boeken, o.a. ‘Alles over elektrische auto’s’, ‘Een objectieve kijk op waterstof’ en ‘Het Batterijboek’.
Een greep uit de inhoud:
Feiten en fabels
Elektrificatie van het wagenpark (incl. bestelwagens en vrachtwagens)
De actieradius
Efficiëntie (= kosten en TCO)
Laden en laadsnelheid
Grondstoffen (en geopolitiek)
Recycling (en reuse)
Netcongestie en slim laden
V2X / bidirectioneel laden
Accutrends: batterijenscheikunde
Toekomst
De kern van zijn verhaal: innovaties in duurzame energie, aandrijftechnologie en accutechnologie gaan veel sneller dan je denkt. Elektrificatie heeft de toekomst, ook voor zwaar vervoer. Ook al is een elektrische bedrijfsbus of vrachtauto vandaag voor jou misschien nog niet ideaal, 'morgen' zal dat wel het geval zijn. Wel gaf hij aan dat er nog wel veel moet gebeuren, zoals de versnelde uitrol van laadinfrastructuur voor vrachtwagens. Maar ook daar wordt aan gewerkt, o.a. door de Europese AFIR-wetgeving.

Na afloop volgde nog een levendige discussie met de aanwezige ondernemers. Jeroen ging met ze in gesprek over de praktische voor- en nadelen bij het maken van keuzes. De afweging verschilt vaak per sector en de investeringen zijn op dit moment nog wel vaak fors. Iets wat veel ondernemers ook bezig houdt, zijn de zero-emissiezones. Daar mogen straks alleen voertuigen rijden die geen schadelijke stoffen uitstoten, zoals elektrische busjes of vrachtwagens.
Het KANNN
Na de pauze gaf Warner uitleg over Het KANNN, het alumni-netwerk voor deelnemers aan de Koploperprojecten. Door lid te worden, blijven Koplopers met elkaar in contact om kennis te delen en inspiratie te blijven opdoen. Zo blijven ze elkaar uitdagen en helpen om steeds nieuwe duurzame stappen te zetten. Daarbij wordt steeds meer samengewerkt met andere duurzame netwerken. Belangrijk is ook de rol van het onderwijs. Het KANNN fungeert als matchmaker om bedrijven, onderzoekers en studenten met elkaar in contact te brengen. Zo worden bij verschillende Koplopers momenteel onderzoeken uitgevoerd door studenten van De Hanze. Op deze manier blijven ze elkaar uitdagen om duurzame keuzes te blijven maken voor hun bedrijven. Het KANNN is een initiatief van de Hanze en DZyzzion en is opgericht op verzoek van Koplopers. Lid worden is exclusief voor bedrijven en organisaties die het Koploperproject hebben doorlopen.
In gesprek met de Koplopers
De afgelopen 10 maanden zijn de deelnemende bedrijven aan de slag gegaan om van toekomstbestendig ondernemen een structureel verbeterproces te maken. In een korte video stelden de deelnemers zich voor aan het publiek.
Daarna ging Warner met hen in gesprek over de stappen die ze inmiddels hebben gezet en over wat hun deelname aan het Koploperproject heeft opgeleverd. Naast veel inzicht in de mogelijkheden, zorgde het project er ook voor dat duurzaam ondernemen van losse acties ging naar een structureel verbeterproces, waarmee het ook meetbaar wordt. Ook samen optrekken met de deelnemers en bij elkaar in de keuken kijken werd erg positief gewaardeerd.
Uitreiking Koploperprijs
Voorafgaand aan het evenement hebben de deelnemers een brief van een fictieve opdrachtgever over hun duurzaamheidsbeleid beantwoord. De jury - bestaande uit Mariska Kuipers (Bentacer / Het KANNN) en Marlies Ballemans (Circulair Friesland) - had zich hier al eerder over gebogen en de brieven langs een 9-tal criteria gelegd om vervolgens een winnaar te kiezen.
Een aantal inzendingen lag best dicht bij elkaar en de jury moest dan ook nog even in conclaaf om de winnaar te bepalen en dat is gelukt. De spanning steeg dan ook toen juryvoorzitter Mariska het juryrapport voorlas:
"Dit bedrijf heeft een heel authentiek verhaal ingestuurd en laat ook op de website zien dat duurzaamheid al langere tijd serieus wordt genomen. Er zijn al veel stappen gezet, zoals een gasloos pand, CO2-reductie in transport en samenwerking met leveranciers over hernieuwbare grondstoffen, duurzame energie, gerecyclede materialen etc. Ook op sociaal gebied is het bedrijf actief. Zo hebben 20% van de medewerkers een afstand tot de arbeidsmarkt. Het zal vast al duidelijk zijn … de winnaar van deze Koploperprijs is …. LSG Schoonmaak Groothandel uit Leeuwarden!”
Peter Liezenga van LSG nam de prijs in ontvangst, een cheque voor een appelboompje van een oud ras, dat symbool staat voor duurzaam ondernemen als continu groeiproces. Omdat het nu plantseizoen is, kon Peter het boompje ook al gelijk meenemen.

Uitreiking Koplopercertificaten
Als kers op de taart reikten Erwin Henstra, Mark de Jong en Jaap de Vries het Koplopercertificaat uit aan alle Koplopers *. Ze moedigden hen aan om door te gaan en zijn vooral heel trots op deze Koplopergroep. Erwin, die het project in Friesland en Groningen coördineert, kondigde aan dat er begin 2026 een nieuwe editie van het Koploperproject van start zal gaan. Geïnteresseerde bedrijven en organisaties worden van harte uitgenodigd om deel te nemen. Er werd nog gezellig nagepraat onder het genot van een drankje en heerlijke vegetarische hapjes van De Pleats.
Over het Koploperproject Friesland 2025
De 7 Koplopers waren Concorp, D&O Groep, Feenstra Dakbedekking, LSG Schoonmaak vakgroothandel, ME-AT*, Werkfactor, en ZWF Reclame.
Het project werd mede mogelijk gemaakt door deze partners: de gemeente Waadhoeke, gemeente Leeuwarden, gemeente Súdwest Fryslân en de Rabobank.
De Koplopers werden begeleid door het Koploperteam Friesland bestaande uit adviseurs Erwin Henstra en Mark de Jong van Bentacera, die op hun beurt werden ondersteund door Jaap de Vries (landelijke coördinator).
Voor meer informatie over het Koploperproject Friesland: Erwin Henstra, regiocoördinator en adviseur Koploperproject, erwin.henstra@bentacera.nl, 0623 759414.
Voor algemene info over het Koploperproject, zie www.koploperproject.nl.
* ME-AT moest vanwege verlof van de bedrijfsleider tijdelijk stoppen met het Koploperproject, maar gaat het binnenkort alsnog afronden
Hieronder vind je een foto-impressie van dit mooie event, met aan het eind een filmpje van de prijsuitreiking.
De prijsuitreiking verliep zo:





























































