Met het Koploperproject, helpen we al 15 jaar bedrijven en andere organisaties om te verduurzamen en toekomstbestendig te ondernemen. Behalve onze website en nieuwsbrief, gebruiken we hiervoor ook de social media-platforms LinkedIn, Instagram, Youtube en X (voorheen Twitter). We hebben besloten de communicatie via X te beëindigen en over te stappen naar Bluesky. De beslissing is genomen vanwege de veranderende koers van X onder leiding van Elon Musk, die niet langer aansluit bij de kernwaarden van het Koploperproject.
Waarom weg van X?
Sinds de overname van X door Elon Musk is het platform steeds meer een broedplaats geworden voor desinformatie, haatzaaiende berichten en polariserende inhoud. Moderatie is versoepeld en ethische richtlijnen lijken minder prioriteit te hebben. Deze ontwikkelingen botsen met de missie van het Koploperproject om een duurzamere, inclusieve en verantwoordelijke wereld te bevorderen.
“Het Koploperproject staat voor verbinding, samenwerking en positieve verandering. X biedt ons niet langer de veilige en ondersteunende omgeving die nodig is om die boodschap effectief over te brengen,” aldus Jaap de Vries, oprichter en landelijk coördinator van het Koploperproject.
Waarom Bluesky?
Bluesky, een relatief nieuw platform dat is opgericht met een focus op gedecentraliseerde en verantwoorde communicatie, past beter bij de waarden van het Koploperproject. Het platform benadrukt inclusiviteit en transparantie en heeft strenge maatregelen tegen desinformatie en haatzaaien.
De look & feel van de interface van Bluesky lijkt overigens sterk op die van X, maar het is er veel gezelliger. “Duurzaamheid gaat niet alleen over milieu en economie, maar ook over hoe we met elkaar omgaan. Bluesky geeft ons een platform dat past bij onze ambitie om te inspireren en een positieve bijdrage aan een sociale en duurzame wereld te leveren,” aldus Jaap.
De toekomst op Bluesky
Met de overstap naar Bluesky blijven we nieuws van en voor Koplopers in duurzaam ondernemen delen. We zouden het super vinden als je ons wilt volgen via ons nieuwe account op Bluesky. Volg ons en wij volgen jou terug. Natuurlijk vind je ons ook nog steeds op LinkedIn, Instagram en Youtube.
Het Koploperproject is ervan overtuigd dat deze verandering niet alleen de eigen communicatie versterkt, maar ook een krachtig signaal afgeeft: bedrijven en organisaties hebben een keuze in hoe en waar ze hun waarden uitdragen.