Koplopers Ede inspireren elkaar
- Jaap de Vries
- 12 mrt
- 3 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 14 mrt
Op 17 oktober vorig jaar startte een eerste groep ondernemers uit Ede met het Koploperproject. Daarna ging het Koploperteam Ede bij alle bedrijven langs om de nulmetingen uit te voeren. Op 6 maart kwam de groep weer bijeen om de uitkomsten met elkaar te delen.

Rondleiding
Na een korte introductie over de stand van zaken, werden de Koplopers getrakteerd op een boeiende rondleiding bij het gastbedrijf Reklet. Dit bedrijf biedt oplossingen, zoals displays en andere visuele communicatiemiddelen die retailers helpen om hun merk en producten effectief te presenteren. Dit kunnen onder andere het gebruik van digitale schermen, banners, en andere promotiematerialen zijn.

Uitwisseling nulmetingen
Na de rondleiding volgde een presentatie over de resultaten van de Milieubarometer. Daarmee kregen de deelnemers inzicht in hun milieuprestaties, waaronder hun CO2-footprint. Omdat elk bedrijf uniek is, verschilden de resultaten, maar met heldere grafieken werden zowel individuele als gezamenlijke inzichten gedeeld. Naast de Milieubarometer bestaat de nulmeting ook uit de DuOn-scan, waarmee een integraal Duurzaamheidsprofiel van elk bedrijf is opgesteld.
De resultaten van beide tools werden vervolgens onderling gedeeld in drie groepen. Dit gaf waardevolle inzichten in sterke punten en uitdagingen op het gebied van proces, bestuur, mensen (People), milieu (Planet) en de potentiƫle voordelen van duurzaam ondernemen (Profit). In een plenaire terugkoppeling werden vervolgens inzichten en conclusies uitgewisseld.
Duidelijk werd dat het ene bedrijf verder is dan het andere, maar dat alle Koplopers intrinsiek gemotiveerd zijn om te verduurzamen en te werken aan hun toekomstbestendigheid. Veel laaghangend fruit, zoals ledverlichting, afvalscheiding en vaak ook zonnepanelen, is door alle bedrijven eigenlijk al wel geplukt. Bij een aantal bedrijven is duurzaam ondernemen integraal onderdeel van hun visie, missie en strategie, zoals bij Restore (kringloop) en ACV ('afval' bedrijf). Waaijenberg (verhuisbedrijf) biedt klanten 'kringloopdozen' aan, waarin ze spullen kunnen verzamelen die vervolgens naar Restore worden gebracht. Een mooi voorbeeld van samenwerking en ook circulair en sociaal. Zo heeft elke Koploper wel mooie voorbeelden.

Tegelijkertijd zijn er ook nog veel uitdagingen. Veel Koplopers zoeken bijvoorbeeld nog naar manieren om aardgasvrij te worden en over te stappen op elektrisch rijden, waarbij de huidige netcongestie vaak een obstakel vormt. Maar het gaat niet alleen over milieuthema's. Ook op sociaal gebied zijn er uitdagingen, bijvoorbeeld om een duurzaam personeelsbeleid uit te voeren om zo medewerkers (in deze krappe arbeidsmarkt) vast te kunnen houden. Toch scoort deze groep in de nulmeting gemiddeld duidelijk hoger op de sociale thema's dan op de milieuthema's.
Ondanks alle mooie stappen die zijn al gezet, ontbreekt vaak nog wel wat structuur in de aanpak van duurzaam ondernemen. Dat bleek wel een duidelijke gemene deler. Daar gaan de Koplopers in de komende weken mee aan de slag, door een praktisch actieplan op te stellen (de DuOn-Agenda), waarmee duurzaam ondernemen meer een structureel verbeterproces wordt, met meetbare resultaten.
Tot slot, net als bij veel andere MKB-bedrijven, bleek de communicatie over duurzaamheid nog vaak onderbelicht. Er wordt veel gedaan, maar dit wordt te weinig uitgelicht. Ook daarmee gaan de Koplopers in de volgende fase mee aan de slag.
"šš°š°š³š„š¢šµ š¦š³ š®š¢š¢š³ šøš¦šŖšÆšŖšØ š£š¦š„š³šŖš«š·š¦šÆ š»šŖš«šÆ šŖšÆ šš¦š„š¦š³šš¢šÆš„ š„šŖš¦ š±š³š¦š§š¢š£ š“š¤š©š°š°š³š“šµš¦šÆš¦šÆ š®š¢š¬š¦šÆ, š·š°šÆš„š¦šÆ šøšŖš« š©š¦šµ šš¢š“šµšŖšØ š°š® š„š¶š¶š³š»š¢š¢š®š©š¦šŖš„ š¦šÆ š®š¢š¢šµš“š¤š©š¢š±š±š¦ššŖš«š¬ š·š¦š³š¢šÆšµšøš°š°š³š„ š°šÆš„š¦š³šÆš¦š®š¦šÆ (ššš) š¤š°šÆš¤š³š¦š¦šµ š¦šÆ š®š¦š¦šµš£š¢š¢š³ šµš¦ š®š¢š¬š¦šÆ. šš¦šµ šš°š±šš°š±š¦š³š±š³š°š«š¦š¤šµ šš¶š¶š³š»š¢š¢š® ššÆš„š¦š³šÆš¦š®š¦šÆ šš„š¦ š©š¦šš±šµ š°šÆš“ š°š® š°š± š¦š¦šÆ š±š³š¢š¬šµšŖš“š¤š©š¦ š®š¢šÆšŖš¦š³ šÆš¢š¢š³ š°šÆš»š¦ š„š¢šµš¢ šµš¦ š¬šŖš«š¬š¦šÆ. šš¦šµ šØš¦š¦š§šµ šŖšÆš»šŖš¤š©šµ šŖšÆ š„š¦ š§š°š¤š¶š“- š¦šÆ š¢š¤šµšŖš¦š±š¶šÆšµš¦šÆ š·š°š°š³ š¦š¦šÆ š„š¶š¶š³š»š¢š®š¦ š¦šÆ šµš°š¦š¬š°š®š“šµš£š¦š“šµš¦šÆš„šŖšØš¦ š°šÆšµšøšŖš¬š¬š¦ššŖšÆšØ š·š¢šÆ š°šÆš»š¦ š°š³šØš¢šÆšŖš“š¢šµšŖš¦āā.
Wilbert Hendriksen van Exclusieve Schoorstenen BV
Durf-te-vragen-sessie en afronding
De middag werd afgesloten met een durf-te-vragen-sessie. Daarin konden deelnemers hulpvragen stellen, waarbij via post-its oplossingen, ideeƫn en contactpersonen met de vragensteller werden gedeeld. Een snelle en effectieve manier om elkaar verder te helpen!
Al met al was het een geslaagde, leerzame en inspirerende middag. Dank aan alle deelnemers, partners en de gastorganisatie! šš”š

Betrokken partijen
In totaal doen in deze groep 12 bedrijven mee. Meer daarover vind je in het nieuwsitem over de kickoff op 17 oktober. Het project wordt mede mogelijk gemaakt door onze partners in Ede: de gemeente Ede, aaff (voorheen Alfa Accountants) en Rabobank Vallei en Rijn. De Koplopers worden begeleid door adviseurs Elise Vonk en Monique MorƩe, die op hun beurt worden ondersteund door Remco van Dijk (regiocoƶrdinator Koploperproject Gelderland) en Jaap de Vries (landelijke coƶrdinator).